Een app tegen voedselverspilling: Too Good To Go verrast de consument

Als consument bestel je een ‘Magic Box’ bij één van de restaurants, hotels of winkels die wordt aangeboden in de app. Die box kan dezelfde dag worden opgehaald. Een win-win-win-situatie. De ondernemer gooit minder eten weg, de consument wordt verrast en het is beter voor het milieu. De app Too Good To Go, inmiddels actief in meer dan 25 Nederlandse steden en in negen Europese landen, gaat voedselverspilling tegen door bij het publiek te beginnen. We spreken Marieke Graat, Communicatie en Head of Marketing bij de app. “Het draait allemaal om de funfactor, de consument wordt verrast.”

Marieke, laten we bij het begin beginnen, hoe zijn jullie begonnen?
“Het begon eind 2015, toen vijf tech-savvy studievrienden in een Deens buffetrestuarant in Kopenhagen zaten. Ze zagen hoe het overgebleven eten direct in de prullenbak werd gegooid. Na een kort gesprek met de manager om hier iets aan te doen was de eerste deal gesloten: “Als wij wat verzinnen, dan doen jullie mee.” En zo begon Too Good To Go, eerst in de vorm van een website, vervolgens als app.”

En hoe is het idee naar Nederland komen overwaaien?
“Joost Rietveld, oprichter van Too Good To Go Nederland, heeft zelf in Kopenhagen gewoond en gewerkt. Hij kende de app en de oprichters en heeft een achtergrond in de foodsector. Eind 2017 zijn we gestart met het opzetten van de app in Nederland en op 22 januari dit jaar is de app live gegaan. Het was hard werken bij de start. We zijn letterlijk bij Amsterdamse restaurants en winkels langs de deur gegaan om te kijken of ze geïnteresseerd waren. De eerste 25 partners die mee wilden doen zijn voor ons dus ook heel bijzonder, omdat ze in onze droom geloofden. Het was toen echt nog een idee, er was nog geen app. Maar die 25 partners werden er 30, 30 werden er 40… Inmiddels hebben we een team van 15 waste warriors en wordt er in meer dan 25 steden in Nederland al eten gered via de app.”

Is de Nederlandse markt een aantrekkelijke markt voor jullie?
“Voor de partners zeker, die zijn inmiddels overtuigd van de positieve impact. Het idee is simpel en leuk, ik denk dat dát de kracht is voor een ondernemer om mee te doen. Ook bij consumenten valt het goed. Het concept van een ‘Magic Box’ is iets spannends. Je krijgt veel producten die anders worden weggegooid, voor een leuk prijsje (red: prijzen liggen tussen de 2,99– 5,99 euro). Het is te gemakkelijk om te zeggen dat horeca en winkels minder moeten produceren, dan kunnen ze immers niet inspelen op de wensen van de klant. We proberen het tegengaan van voedselverspilling op een leuke, makkelijke manier toegankelijk te maken voor iedereen.”

Jullie zitten in verschillende Europese landen en werken ook samen. Is het jullie doel om uiteindelijk op Europees niveau voedselverspilling tegen te gaan?
Uiteindelijk, als je kijkt naar de missie, hopen we dat we kunnen werken aan een wereld waar geen verspilling is. Op dit moment zitten we in negen landen en breiden in hoog tempo uit in Europa. We weten dat we met de app maar een klein percentage van de totale verspilling aanpakken, maar we doen het wel. In Kopenhagen is op dit moment een Too Good To Go-winkel geopend waar groothandels hun overtollige eten en producten kunnen brengen. Sinds de oprichting in 2016 zijn er in Europa al meer dan 8.000.000 maaltijden gered. Hiermee is een CO2-uitstoot van ongeveer 16.000.000 kilo voorkomen. Een gemiddelde maaltijd die gered wordt, voorkomt ongeveer 2 kilo aan uitstoot.”

Wat is jullie doel?
“Om iedereen te inspireren en motiveren om iets tegen voedselverspilling te doen. De app is een opstapje om mensen bewuster te maken van iets wat je thuis ook met een kleine moeite kunt doen. De positieve impact is enorm als iedereen bijdraagt. Op dit moment zijn er al bijna 150.000 maaltijden gered in Nederland. We verleggen continu de lat en uiteindelijk willen we zoveel mogelijk eten redden zodat de verspilling aanzienlijk vermindert.”

Bedrijven die gekoppeld zijn aan de app zijn o.a. Hema, Marqt, Ekoplaza, Ibis Hotel en Vomar. Verwachten jullie ook de grotere supermarkten mee te krijgen?
“Een aantal franchise Albert Heijns doet al mee. Zolang de gesprekken gevoerd worden en doelen worden gesteld is er hoop. We kunnen niet doorgaan met verspillen zoals het nu gaat. Jaarlijks wordt één derde van de voedselproductie weggegooid. Het is dus belangrijk dat we in gesprek blijven, of het nou kleine of grote organisaties zijn, elke organisatie is er één.”

Wat staat er op de planning voor komend jaar?
“Momenteel hebben we 200.000 gebruikers van de app in Nederland. Eén van de acties voor volgend jaar is dat we die klanten meer aandacht willen geven om hen te inspireren om meer te doen tegen verspilling. Daarnaast hebben we wel ideeën, maar vergeet niet dat we nog maar net zijn gestart. We zijn nu aan het onderzoeken hoe we die ideeën vorm gaan geven en daar hebben we veel zin in.”